خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





تحلیل SWOT

    تهیه چکیده‌ای از فهرست swot کمک خوبی به شما می‌کند تا در زمینه توسعه راهبردی پروژه ارتباطی و همچنین‌، برنامه یک ساله ارتباطی خود موفق عمل کنید. این گزارش کلی، به ویژه برای تصمیم گیری در این باره که نکات کلیدی پیام‌هایتان چه باید باشند و چگونه باید ارائه شوند، بسیار مؤثر است.                               

    تحلیل SWOT به میزان وسیعی در برنامه‌ریزی راهبردی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به عنوان ابزاری مناسب، موقعیت کنونی شما را ارزیابی کند .

    SWOT مخفف توانائی‌ها (Strength) ، ضعف‌ها (Weakness) ، فرصت‌ها (Opprtunities ) و تهدید‌ها (Threats) است. کارائی این ابزار‌، به ویژه در زمانی است که با مشکل یا نگرانی‌هایی روبرو شده‌اید. به این ترتیب‌، با تحلیل swot می توانید تعریف مشخص‌تری از اهداف خود داشته و نسبت به جایگاه و وضعیت خود در پروژه آگاه‌تر شوید. تحلیل swot مشاور مطمئنی است که به شما می‌گوید دقیقاً کجا هستید و کجا می‌خواهید باشید.

    کارایی این تحلیل، برای اعضای گروه‌هایی که هر یک وظایف و اهداف مجزایی دارند- به ویژه کسانی که برای آن‌ها برنامه ارتباطی تنظیم‌ کرده‌اید، بیشتر است. به عبارت دیگر، بهتر است swot را حتی برای اعضای تیم‌هایی که به طور غیرمستقیم با ارتباطات سر و کار دارند (نظیر اعضای تیم بازاریابی‌، بازار پژوهان‌، نمایندگان بخش‌های عملیات و منابع انسانی و غیره) در نظر بگیرید.

    تحلیل swot اساساً ساده و فارغ از پیچیدگی است و نیازی به تحلیل‌ها و بررسی‌های مفصل ندارد اما باید دقت داشته باشید که به جای «اندیشیدن» درباره فهرست عواملی که به دست‌یابی شما به موفقیت منجر می‌شوند، تنها به تهیه فهرست مذکور اکتفا نشده باشد. به علاوه، باید مراقب باشید که با این فهرست، به صورت غیر انتقادی و بدون اولویت‌بندی‌های مشخص برخورد نکنید. به طور مثال نباید فرصت‌های جزئی بالاتر از تهدیدهای مهم قرار بگیرند.

    به منظور بهره‌گیری مؤثر از تحلیل swot می‌توانید از نرم‌افزار تخصصی کمک بکیرید تا فهرست توانائی‌ها، ضعف‌ها، تهدیدها و فرصت‌های شما را به صورت گرافیکی به شما نشان می دهد.

    تهیه چکیده‌ای از فهرست swot کمک خوبی به شما می‌کند تا در زمینه توسعه راهبردی پروژه ارتباطی و همچنین‌، برنامه یک ساله ارتباطی خود موفق عمل کنید. این گزارش کلی، به ویژه برای تصمیم گیری در این باره که نکات کلیدی پیام‌هایتان چه باید باشند و چگونه باید ارائه شوند، بسیار مؤثر است.


    Strength
    یا توانمندی، منبع یا ظرفیتی است که می‌تواند به طور مؤثر برای دستیابی به اهداف پروژه مورد استفاده قرار گیرد. برای مشخص شدن توانمندی ها مطرح کردن این پرسش‌ها مناسب است:

    مزایای ما در این موقعیت چیست؟ ما چه کاری را خوب انجام می‌دهیم؟ دیگران چه توانمندی‌هایی در ما می بینند؟

    بی‌تردید، هر کسی می‌خواهد در فعالیت های ارتباطی سازمانش، بر توانمندی‌هایی که عموم از او می دانند ، تکیه کند.


    Weakness
    یا ضعف‌، محدودیت، خطا یا شکستی است که در یک کالا، خدمت یا موضوع دارید و می‌تواند به برنامه ارتباطی شما مرتبط باشد. برای مشخص شدن ضعف‌ها، یافتن پاسخی درست برای پرسش‌های زیر ضروری است:

    ما چه کاری را نادرست و یا با کیفیت نامطلوب انجام می‌دهیم؟ باید از چه چیزهایی پرهیز کنیم؟


    Opportunity
    یا فرصت، یک موقعیت مطلوب در پروژه یا محیط سازمانی شماست و اغلب شامل گرایش یا تغییری است که در صورت وقوع، کارایی سازمان را افزایش می‌دهد. فرصت سازی، کار بزرگی است که تیم ارتباطات سازمان می‌تواند با بهینه‌سازی فرآیند پیام‌دهی انجام دهد.


    Threat
    یا تهدید، احتمال خطر یا آشفتگی در پروژه یا محیط سازمان است و متأسفانه، اغلب به آن بی توجهی می‌شود به طوری که سرانجام تبدیل به مشکلی بزرگ می‌شود. به همین دلیل، شناسایی و کشف آن اهمیت فراوانی دارد. بدین منظور کافی است 1) موانعی را که پیش روی‌تان قرار می‌گیرد 2) فعالیت‌هایی که رقیبان‌تان آغاز می‌کنند، 3) تغییرات فناوری و 4) تغییرات عرضه و تقاضای محصولات و خدمات‌تان را رصد کنید. در تهدیدها نیز همانند ضعف‌ها، در اغلب موارد نیازی به هیچ نوع واکنش ارتباطی وجود ندارد اما چنانچه میزان تهدید یا ریسک بالا باشد، بلافاصله باید دست به کار شد و یک واکنش سریع و مناسب ارتباطی نشان داد.


    بار دیگر یاد آوری می‌شود که تحلیل
    SWOT به تنهایی ارزش چندانی ندارد مگر آن که عوامل کلیدی شناسایی شده را به طور واقعی در برنامه ارتباطی خود لحاظ کنید. بدین منظور باید چنین عمل کنید: 3 اولویت نخست شناسایی شده از موضوعات چهارگانه مورد تحلیل (توانایی‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها، و تهدیدها) را در فهرستی یادداشت کنید. سپس، این 12 عامل فهرست شده را به 5 یا 6 عاملی که به برنامه ارتباطی شما مربوط می‌شود، کاهش دهید. در این باره، دقت کنید که اولویت بندی‌های شما درست و دقیق باشد.

    از آن جا که منابع همیشه محدودند، طبیعی است که نمی‌توانید بر همه عوامل ثبت شده در فهرست SWOT تمرکز کنید و بنابراین، ضروری است تا بر اساس میزان فوریت، اهمیت، مزیت راهبردی، هزینه، زمان قابل صرف برای به نتیجه رساندن و غیره، فهرست‌تان را اولویت بندی کنید.

    یک راهبرد می‌تواند پیوند زدن چهار بخش این تحلیل (توانایی‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها، و تهدید‌ها) باشد. با این راهبرد در می‌یابید که چگونه می‌توانید از توانمندی‌های‌تان استفاده کنید تا حداکثر بهره را از فرصت‌ها برده و تا آن جا که ممکن است، از خطرات و تهدیدها دور بمانید.


    این مطلب تا کنون 9 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : ارتباطی ,swot ,تحلیل ,فهرست ,پروژه ,برنامه ,تحلیل swot ,برنامه ارتباطی ,فهرست swot ,قرار می‌گیرد ,استفاده قرار ,ارائه شوند، بسیار ,تحلیل توانایی‌ها، ضعف‌ها، ,توانایی‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها، ,باید ارائه شوند، ,
    تحلیل SWOT

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر